Фото: Ненад Шугић
Фото: Ненад Шугић

На конференцији је представљен концепт, селекција, визуелни идентитет 53. Битефа, као и спонзори и пријатељи фестивала. Све представе обједињује слоган Почнимо љубав из почетка који се подједнако реферише на обе његове главне линије, и естетску и тематско-проблемску. У десет дана трајања фестивала публика ће моћи да погледа у оквиру главног програма представе из Француске, Немачке, Белгије, Хрватске, Србије, Словеније, Нигерије, Бразила.

Конференцију је отворио директор Битеф театра Милош Латиновић изразима захвалности свима који су подржали фестивал уз посебну захвалност Секретаријату за културу Града Београда и Министарству културе и информисања Републике Србије, установама уз чију подршку овај међународни фестивал постоји више од пола деценије.

Иван Меденица, уметнички директор Битефа, истакао је да је размишљање о концепту овогодишњег Битефа почело пре тачно годину дана у истој згради, у истом контексту, када је најављиван 52. Битеф. На прошлогодишњој конференцији дирнуло ме је питање новинарке Вукице Стругар - "зар позориште не треба да нам да и неку утеху и наду у овим језивим временима у којима живимо?". Та емоција и питање остали су ми усађени у свести и размишљао сам како би Битеф могао да допринесе томе, а да то не ради наивним оптимизмом. Овогодишњи слоган звучи оптимистички, шлагер Бети Ђорђевић Почнимо љубав из почетка -  треба да буде исходиште овогодишњег фестивала, да кроз различите позоришне форме обновимо хуманистичке вредности на којима би друштво требало да се заснива.

Битеф тим захваљује се господину Владану Кораћу који је уступио права за коришћење назива нумере Почнимо љубав из почетка као званичног слогана манифестације, аутора Александра Кораћа, чију је чувену песму отпевала Бети Ђорђевић.

Меденица је истакао и да је вид савременог позоришта у којем се најочигледније гради овај, алтернативни облик друштвене заједнице јесте онај који се базира на појачаном учешћу гледалаца, брисању натуралистичког четвртог зида између друштвене реалности гледалишта и фикционалне реалности сцене, прожимању и сарадњи извођача и гледалаца. Најактуелнији облик таквог, интерактивног позоришта данас се најчешће одређује као "имерзивно позориште". Оваква нова заједница, заснована на учествовању, препуштању и сарадњи у оквиру извођачке ситуације, крајњи је исход главног програма 53. Битефа. Он се остварује у представи Позвани кореографа Сепе Бајенса у продукцији познате белгијске трупе Ултима Вез из Брисела којом се 53. Битеф затвара, најавио је Меденица.

Иван Карл, секретар за културу Града Београда исказао је задовољство јер се сваке године регенерише подршка Битеф фестивалу и на градском и на републичком нивоу. То је добар пример сарадње институција зарад подршке нечему што промовише највеће могуће вредности, попут Битефа. Битеф је театарски светионик у овом делу Европе и света чије светло допире веома далеко. Битеф има црту која поред увозног карактера има и извозни карактер - све представе које су приказане на Битефу имају отворен пут у свет између осталог управо због тога што су биле део Битефовог репертоара. Верујем да ће љубав која почиње из почетка сваке године бити све већа.

Подсетимо се, 53. Битеф свечано ће отворити представа Орест у Мосулу, једног од највећих редитеља данашњице Мила Рауа. Представе овогодишњег главног програма ће се поред београдских позоришта изводити и у алтернативним просторима који ће бити адаптирани за потребе 53. Битефа.

Визуелно решење

Партнер фестивала И&Ф Група, трећу годину за редом кроз подршку Битефу дарује поклон Београду и љубитељима позоришта. Ова сарадња је од ове године проширена, тако да ће агенција McCann која послује у оквиру И&Ф Групе пружити креативну подршку фестивалу у виду новог визуелног идентитета и реализације кампање.

Веома смо почаствовани што ћемо ове године и креативно сарађивати са Битеф фестивалом. Чувени плакат Битеф фестивала је и сам за себе мало уметничко дело, те у том смислу прави изазов за креативну агенцију, изјавила је Јана Савић Растовац, извршна креативна директорка McCann Београд.

Пристигло више од 50 изузетно добрих креативних решења од креативаца из McCann агенција, а има их укупно 12, у региону Адриатик и Нордик региона. Било је интересантно видети како тему овогодишњег Битефа сагледавају уметници са различитих културолошких простора и колико тога заједничког делимо у световима у којима живимо. Жири састављен од 12 креативних директора, као и Битеф фестивал, на крају је издвојио једну идеју која необично снажно позива на промишљање. У питању је визуелно решење ауторке Даниеле Спасеве, графичка дизајнерка у агенцији McCann Скопје.

Овогодишња тема - "Распадање модерног света" - није изискивала неко посебно истраживање, јер модерни свет се дешава нама. Материјализација и дигитализација су учиниле своје, потребно је било да само дубоко погледам у себе и око себе. Симболика ножева наметнула се природно као недвосмислени одговор на оно што нам се дешава - хладноћа међу људима, отуђивање на свим нивоима, од породичне, партнерске до политичке заједнице, распадање хуманих идеала. Ножеви су метафора свих окупљања у свим заједницама, какве су данас. Питање је да ли се нама свиђа све оно што нам се сервира, објаснила је Даниела Спасева, графичка дизајнерка McCann Скопје.

Куповина и резервација улазница

Резервација улазница за све представе 53. Битефа почеће 15. августа и трајати до 1. септембра, док ће продаја улазница почети 2. септембра.

Клуб пријатеља Битефа

Подршку фестивалу пружили су и Амбасада Швајцарске у Београду, Амбасада СР Немачке у Београду, Гете Институт Београду и Француски институт у Србији.  Такође се захваљујемо најстаријем пријатељу фестивал компанији Coca Cola Hellenic Србија, водећој домаћој ИТ компанији TeleGroup која подржава уметност под слоганом IT is Art,  компанији Schweppes која је и ове године са нама и Societe General Банка Србија која нам се о дове године придружила као пријатељ фестивала.