Foto: Nenad Šugić
Foto: Nenad Šugić

Na konferenciji je predstavljen koncept, selekcija, vizuelni identitet 53. Bitefa, kao i sponzori i prijatelji festivala. Sve predstave objedinjuje slogan Počnimo ljubav iz početka koji se podjednako referiše na obe njegove glavne linije, i estetsku i tematsko-problemsku. U deset dana trajanja festivala publika će moći da pogleda u okviru glavnog programa predstave iz Francuske, Nemačke, Belgije, Hrvatske, Srbije, Slovenije, Nigerije, Brazila.

Konferenciju je otvorio direktor Bitef teatra Miloš Latinović izrazima zahvalnosti svima koji su podržali festival uz posebnu zahvalnost Sekretarijatu za kulturu Grada Beograda i Ministarstvu kulture i informisanja Republike Srbije, ustanovama uz čiju podršku ovaj međunarodni festival postoji više od pola decenije.

Ivan Medenica, umetnički direktor Bitefa, istakao je da je razmišljanje o konceptu ovogodišnjeg Bitefa počelo pre tačno godinu dana u istoj zgradi, u istom kontekstu, kada je najavljivan 52. Bitef. Na prošlogodišnjoj konferenciji dirnulo me je pitanje novinarke Vukice Strugar - "zar pozorište ne treba da nam da i neku utehu i nadu u ovim jezivim vremenima u kojima živimo?". Ta emocija i pitanje ostali su mi usađeni u svesti i razmišljao sam kako bi Bitef mogao da doprinese tome, a da to ne radi naivnim optimizmom. Ovogodišnji slogan zvuči optimistički, šlager Beti Đorđević Počnimo ljubav iz početka -  treba da bude ishodište ovogodišnjeg festivala, da kroz različite pozorišne forme obnovimo humanističke vrednosti na kojima bi društvo trebalo da se zasniva.

Bitef tim zahvaljuje se gospodinu Vladanu Koraću koji je ustupio prava za korišćenje naziva numere Počnimo ljubav iz početka kao zvaničnog slogana manifestacije, autora Aleksandra Koraća, čiju je čuvenu pesmu otpevala Beti Đorđević.

Medenica je istakao i da je vid savremenog pozorišta u kojem se najočiglednije gradi ovaj, alternativni oblik društvene zajednice jeste onaj koji se bazira na pojačanom učešću gledalaca, brisanju naturalističkog četvrtog zida između društvene realnosti gledališta i fikcionalne realnosti scene, prožimanju i saradnji izvođača i gledalaca. Najaktuelniji oblik takvog, interaktivnog pozorišta danas se najčešće određuje kao "imerzivno pozorište". Ovakva nova zajednica, zasnovana na učestvovanju, prepuštanju i saradnji u okviru izvođačke situacije, krajnji je ishod glavnog programa 53. Bitefa. On se ostvaruje u predstavi Pozvani koreografa Sepe Bajensa u produkciji poznate belgijske trupe Ultima Vez iz Brisela kojom se 53. Bitef zatvara, najavio je Medenica.

Ivan Karl, sekretar za kulturu Grada Beograda iskazao je zadovoljstvo jer se svake godine regeneriše podrška Bitef festivalu i na gradskom i na republičkom nivou. To je dobar primer saradnje institucija zarad podrške nečemu što promoviše najveće moguće vrednosti, poput Bitefa. Bitef je teatarski svetionik u ovom delu Evrope i sveta čije svetlo dopire veoma daleko. Bitef ima crtu koja pored uvoznog karaktera ima i izvozni karakter - sve predstave koje su prikazane na Bitefu imaju otvoren put u svet između ostalog upravo zbog toga što su bile deo Bitefovog repertoara. Verujem da će ljubav koja počinje iz početka svake godine biti sve veća.

Podsetimo se, 53. Bitef svečano će otvoriti predstava Orest u Mosulu, jednog od najvećih reditelja današnjice Mila Raua. Predstave ovogodišnjeg glavnog programa će se pored beogradskih pozorišta izvoditi i u alternativnim prostorima koji će biti adaptirani za potrebe 53. Bitefa.

Vizuelno rešenje

Partner festivala I&F Grupa, treću godinu za redom kroz podršku Bitefu daruje poklon Beogradu i ljubiteljima pozorišta. Ova saradnja je od ove godine proširena, tako da će agencija McCann koja posluje u okviru I&F Grupe pružiti kreativnu podršku festivalu u vidu novog vizuelnog identiteta i realizacije kampanje.

Veoma smo počastvovani što ćemo ove godine i kreativno sarađivati sa Bitef festivalom. Čuveni plakat Bitef festivala je i sam za sebe malo umetničko delo, te u tom smislu pravi izazov za kreativnu agenciju, izjavila je Jana Savić Rastovac, izvršna kreativna direktorka McCann Beograd.

Pristiglo više od 50 izuzetno dobrih kreativnih rešenja od kreativaca iz McCann agencija, a ima ih ukupno 12, u regionu Adriatik i Nordik regiona. Bilo je interesantno videti kako temu ovogodišnjeg Bitefa sagledavaju umetnici sa različitih kulturoloških prostora i koliko toga zajedničkog delimo u svetovima u kojima živimo. Žiri sastavljen od 12 kreativnih direktora, kao i Bitef festival, na kraju je izdvojio jednu ideju koja neobično snažno poziva na promišljanje. U pitanju je vizuelno rešenje autorke Daniele Spaseve, grafička dizajnerka u agenciji McCann Skopje.

Ovogodišnja tema - "Raspadanje modernog sveta" - nije iziskivala neko posebno istraživanje, jer moderni svet se dešava nama. Materijalizacija i digitalizacija su učinile svoje, potrebno je bilo da samo duboko pogledam u sebe i oko sebe. Simbolika noževa nametnula se prirodno kao nedvosmisleni odgovor na ono što nam se dešava - hladnoća među ljudima, otuđivanje na svim nivoima, od porodične, partnerske do političke zajednice, raspadanje humanih ideala. Noževi su metafora svih okupljanja u svim zajednicama, kakve su danas. Pitanje je da li se nama sviđa sve ono što nam se servira, objasnila je Daniela Spaseva, grafička dizajnerka McCann Skopje.

Kupovina i rezervacija ulaznica

Rezervacija ulaznica za sve predstave 53. Bitefa počeće 15. avgusta i trajati do 1. septembra, dok će prodaja ulaznica početi 2. septembra.

Klub prijatelja Bitefa

Podršku festivalu pružili su i Ambasada Švajcarske u Beogradu, Ambasada SR Nemačke u Beogradu, Gete Institut Beogradu i Francuski institut u Srbiji.  Takođe se zahvaljujemo najstarijem prijatelju festival kompaniji Coca Cola Hellenic Srbija, vodećoj domaćoj IT kompaniji TeleGroup koja podržava umetnost pod sloganom IT is Art,  kompaniji Schweppes koja je i ove godine sa nama i Societe General Banka Srbija koja nam se o dove godine pridružila kao prijatelj festivala.