U okviru strategije Bitefa koja podrazumeva čvršće povezivanje programa festivala sa teatrom, u sezoni 2019/20 Bitef teatar započinje sa novim konceptom. Radi se o naporima da se napravi organska veza između svakog izdanja festivala i pozorišne sezone koja mu sledi. U ovakvoj postavci, sezone Bitef teatra bi predstavljale reakciju na festivalska izdanja, ulazile u dijalog sa njim i bile neka vrsta njegove „produžene ruke” tokom godine, čime se nadamo da bi se u potpunosti ostvarilo ono što je Bitef teatru namenila Mira Trailović pre trideset godina.
Pod sloganom Nastavimo iz početka, sezona 2019/20 Bitef teatra se oslanja na koncept 53. Bitef festivala koji se bavio raspadom zajednice na svim nivoima i pokušajem definisanja alternativa za stanje u kome se nalazi naša civilizacija. U formalnom smislu, predstave će pokušati dodatno da istražuju elemente imerzivnosti u pozorištu, odnosno, one pozorišne forme u kojima se briše jasna granica između izvođača i publike.
Ivan Medenica, na konferenciji rekao je da je takvih „spajanja” Bitefa i Bitef teatra bilo i ranije, i da je taj period na neki način zaokružen predstavom „M.I.R.A” Andraša Urbana iz prošle sezone, te da se sada ide dalje. On je posebno zahvalio Jeleni Kajgo na trudu da u Bitef teatar dovede jednu od najvažnijih savremenih koreografkinja Konstancu Makras, Argentinku koja živi i radi u Nemačkoj, a koju publika Bitefa pamti po izuzetnoj predstavi „Big in Bombay”.
Tako sezonu započinjemo 1. oktobra premijerom predstave Gradovi kojih više nema jedne od najznačajnijih svetskih koreograkinja, Konstance Makras. Predstava se realizuje uz učešće plesača Bitef dens kompanije, jednog od stubova Bitefa teatra, koja ove godine proslavlja desetogodišnjicu rada. Autorski tim, između ostalih, čine i autorka muzike Aleksandra Đokić, kao i kostimografkinja Selena Orb, dok su izvođači Marija Bergam, Ana Ignjatović Zagorac, Branko Mitrović, Tamara Pjević, Miona Petrović, Jakša Filipovac, Nataša Gvozdenović, Nikola Živković i Una Vujošević.
Konstanca Makras između ostalog kaže da ova predstava istražuje arhitektonska mesta u ulozi narativnih instrumenata naše istorije - u svrhu ponovnog pisanja istorije, vidanjem rana prošlosti, i zarad razumevanja savremenih događaja (na ličnom i globalnom planu) kao dela neprekidnog ciklusa koji doživljavamo kao protok vremena. Priče očevidaca bombardovanja Drezdena u februaru 1945, koje se prepliću se sa sećanjima izvođača i njihovih porodica na slična iskustva iz NATO bombardovanja, ukazuju na to da se talasi istorije i politike ponavljaju.
Jelena Kajgo na koferenciji, između ostalog, rekla je: „Radimo u teškim uslovima, bilo je uspona i padova, ali smo ukupnim bilansom zadovoljni. Prva postavka naših igrača sada je u kompanijama po svetu, što je satisfakcija i podstrek da se bavimo novim mladim igračima. Naše produkcije odlikuje velika raznovrsnost plesnih stilova, a imali smo sreću da su od samog početka važna imena prihvatila da rade s nama”, navodeći koreografije Gaja Vajcmana, Roni Haviv, Jasmin Vardimon, Edvarda Kluga...
U međuvremenu oformljen je i podmladak Bitef dens kompanije, iz koje sada troje igrača učestvuje u predstavi „Gradovi kojih više nema”, rekla je, ističući da je Konstanca Makras izuzetno zadovoljna ansamblom koji naporno proba osam sati dnevno.
Premijera predstave Gradovi kojih više nema je na programu 1. oktobra sa početkom u 20 časova, dok je prva repriza 2. oktobra. Publika Bitef teatra je, od ove sezone, u mogućnosti da nabavi ulaznice za predstave elektronskim putem. Više informacija na https://prodaja.bitef.rs/
Filip Vujošević najavio je da će sezone Bitef teatra imati po tri do četiri premijere, a oslanjaćući se na prethodno izdanje Bitef festivala, „ukrašće” tematski i estetski koncept.
„Ove godine taj koncept se bavio raspadom zajednice na svim nivoima i pokušajem njene obnove, definisanja alternativa za stanje u kome se nalazi naša civilizacija. U formalnom smislu, naše predstave će pokušati dodatno da istražuju elemente imerzivnosti u pozorištu, odnosno one forme u kojima se briše jasna granica između izvođača i publike”, izjavio je Vujošević.
Uz nove produkcije Bitef teatra, kako je dodao, biće zadržan i prostor za nezavisnu scenu i gostovanja.
Novi koncept je zamišljen kao „dvosmerna ulica” - da se publici i tokom sezone ponude predstave vrhunskih stvaralaca, a da se s druge strane otvori prostor za rad i predstave domaćih autora, prostor u kome bi mogli slobodno da odgovore ili polemišu na one okvire koje je festival zadao.